MENU

10 februari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Steun Agrifood Capital aan de KASerne Views: 1839 Story

Steun Agrifood Capital aan de KASerne

De KASerne, beleving van duurzame en eerlijke producten in een gastvrije omgeving

In de KASerne komt de consument direct in contact met eerlijke producten uit de omgeving die op ambachtelijke manier zijn geproduceerd. Eerlijk als het gaat om dierenwelzijn, duurzaam gebruik van grondstoffen en bovenal een bewustwording en beleving die dit een plek maken waar het prettig verblijven is. Of het nu gaat om een zakelijk event, een leuke fietstocht langs ambachtelijke producenten rond Den Bosch of het genieten van versie kruidenthee uit eigen kas terwijl de kolonie huiszwaluwen druk in de weer is met het bouwen van nesten tegen het gebouw. In de KASerne willen wij onze gasten weer het gevoel geven dat ze genieten van gastvrijheid en kunnen ervaren dat luxe en comfort prima samen kunnen gaan met duurzaam en gezond.

Reden

Het gebrek aan echt verrassende horeca waar een authentiek en eerlijk product wordt verwerkt door mensen met passie voor die producten en een uitstraling die daar bij past was voor ons aanleiding om in dit nieuwe concept een doel bovenaan te stellen. Bewustwording, beleving en daardoor enthousiasme opwekken bij gasten om selectiever om te gaan met grondstoffen, dieren en groenten/fruit. Weet waar je voeding vandaan komt, proef de kwaliteit van echt eerlijk en vooral… geniet van het geheel in combinatie met een mooie omgeving als Willemspoort aan de rand van de stad en natuurgebied de Gement.

Tijdspad

De verbouw van het oude informatiecentrum Willemspoort (een laatste stukje garage van de voormalige Koning Willem I kazerne) is gestart in december 2015. Naar verwachting zal de opening van dit boetiekhotel/brasserie plaatsvinden voor de zomer van 2016. Het is de bedoeling hier een uitstraling aan te geven die gasten direct met hun gevoel meeneemt naar waar het uiteindelijk om draait. In de bouw streven wij er naar om zoveel mogelijk oude materialen te hergebruiken. Dit geeft niet alleen het gebouw een ziel maar is ook belangrijk voor de huidige wegwerpmaatschappij waarin te gemakkelijk wordt gekozen voor snelheid en gemak in plaats van authenticiteit.

Verwachte resultaten

Het project streeft er naar om door intensieve samenwerking met producenten, scholen en ondernemers uit de omgeving te komen tot een unieke beleving voor gasten. Scholing onder leiding van voedingsdeskundigen, horecaspecialisten en producenten moeten hier kunnen laten zien waar ze voor staan. Ze komen als het ware bij de gast “aan tafel” door showtuinen in de kas. Deze kleine minituinen moeten die producten zichtbaar maken die in de keuken worden verwerkt. Waarom weten veel mensen niet eens hoe sommige groenten groeien. Waarom weten ze niet wat er in de omgeving allemaal te koop is. En waarom hebben deze producenten zoveel moeite om zichzelf zichtbaar te maken in de markt. Deze zaken zullen samen met studenten van HAS/KW1C in kaart worden gebracht. Er zal een campagne worden opgestart om deze partijen te verbinden met elkaar en de omgeving, dit alles moet zijn plaats krijgen in de kas. Samenwerking tussen “buren” moet een hoog niveau van kwaliteit opleveren. Kennis is ruimschoots voorhanden maar het samen delen leidt altijd tot vermenigvuldiging.

Betrokken partners

AgriFood Capital, Koning Willem 1 College, Heineken, Jeroen Bosch Ziekenhuis, HAS, ZLTO, ELHO, Brabant Water, diverse restaurateurs, Sligro, Cor Unum en diverse food gerelateerde organisaties. Tevens zijn wij druk bezig om samen met gehandicaptenorganisaties te komen tot een toegankelijke horeca voor mensen met een beperking.

Bijdragen missie

De locatie van de KASerne samen met de uitstraling en de achterliggende gedachte van duurzaam overnachten en dineren is uniek in Den Bosch als het gaat om de uitstraling (de kas). De achterban in de vorm van scholing en de omliggende ondernemingen. Door deze samenwerking van horeca met zakelijk is de KASerne meer dan een restaurant. Het wordt een begrip. Duurzaamheid wordt zo optimaal mogelijk nagestreefd maar ook zichtbaar bewezen. Koken op inductie, geen gasaansluiting en gebruik van zonnepanelen. Het is geen marketingverhaal maar we kunnen werkelijk laten zien waar het om gaat. Dit komt o.a. tot uiting door de zwaluwen, de vleermuizen en de minituinen. Hier kan men dineren op topniveau, ook indien men geen bovenmodaal inkomen heeft. Wij moeten hier samen met het bedrijfsleven laten zien wat je zoal kunt bereiken door elkaar te helpen, elkaar te vertrouwen en elkaar het voordeel van de twijfel te gunnen. Wij kiezen niet voor gebaande paden en bewezen trajecten maar proberen de lat hoger te leggen door samen te werken en energie te steken in een continu verbetering van de dienstverlening. Niet alleen in de bouw van het gebouw maar ook in de producten voor de keuken. Den Bosch heeft prachtige producten in de omgeving en moet dit laten zien aan de markt.

Rol van AgriFood Capital

Door de subsidie van AFC is het mogelijk geworden professionele ondersteuning in te schakelen om tijdens de drukke bouwperiode toch het concept verder uit te werken, de partijen bij elkaar te zoeken en om de middelen die nodig hiervoor aan te schaffen cq in te kopen. Denk hierbij aan promotiefilm, web, informatiemagazine en onderzoek naar voedingspatronen, voedingswaarde en vergaren van kennis over ambachtelijke producten en de mogelijke toepassingen.

 

Tags: , , , , ,

Comments are closed.

Boek hier uw hotelkamer of arrangement! Sluiten